نوشتن، یکی از توانایی های لازم برای هر شخصی است که می خواهد از سواد و آموخته های خود استفاده کند و از زبان نوشتاری برای برقراری ارتباطات اجتماعی استفاده نماید. گاه در کودکانی که به تازگی نوشتن را آموخته اند و یا حتی بعد از سال ها که از مدرسه رفتن آن ها گذشته است؛ شاهد نشانه هایی هستیم که به ما هشدار می دهد که ممکن است این فرد از اختلال برخوردار باشد. مهم ترین مسئله، توجه به این نشانه ها به جهت تکمیل فرآیند تشخیص و سپس آغاز فرآیند درمان است که در نهایت موجب خواهد شد که کودک تا سالیان آینده ی زندگی خود نیز با این مسائل درگیر نباشد.
مناسب ترین افراد برای شناسایی و تشخیص علایم اختلال یادگیری نوشتن در کودکان و دانش آموزان کسانی هستند که به صورت مستقیم و روزانه با عملکرد وی در ارتباط می باشند؛ همانند والدین و معلمان. معمولا در سنین پایین تر مثل پیش دبستانی و دبستان، آموزگاران می توانند این مشکل را شناسایی کنند و با مشورت با یک مشاور یا مرکز درمانی همانند راه نوین، به استفاده از راهکارهایی بپردازند که رفع و درمان اختلالات یادگیرینوشتن را به ارمغان خواهند آورد. همه ی ما دیکته نوشتن در دوران ابتدایی را به یاد داریم و همین موضوع می تواند سر آغاز فرآیند تشخیص توسط آموزگاران دلسوز و محترم باشد.
والدین ارجمند، توجه داشته باشید که اختلال یادگیری نوشتن در دانش آموزان به این معنا نیست که فرزند شما از هوش کامل برخوردار نمی باشد؛ بلکه این مشکل به عنوان یک اختلال حتی ممکن است در بچه های دارای هوش طبیعی نیز وجود داشته باشد و موضوع مهم این است که کاملا اصلاح پذیر است اما رفع آن نیازمند تمرین، صبر، زمان کافی و البته به کارگیری روش های اصولی و استاندارد است تا کم کم متوجه ی ایجاد تغییرات مثبت در نحوه ی بیان و کلمه بندی نوشتاری و حتی دستخط فرزند خود شوید.
استفاده از روش های درست برای رفع اختلال یادگیری نوشتن در کودکانمی تواند باعث تقویت حافظه ی شنیداری و دیداری آن ها شود و پس از مدتی بتوانند شکل کلمات را آن گونه که باید به ذهن خود سپرده و بر روی کاغذ ترسیم نمایند. اگر یک معلم پایه ی ابتدایی چندین بار مشاهده نماید که دانش آموزی در املا نویسی، انشا نویسی، نامه نویسی و جمله بندی مشکل دارد؛ دست خط کج و کوله و ناخوایی دارد، نوشته ی او پر از اشتباهات دستوری و لغوی است و علیرغم تمرین و سپری شدن زمان هیچ گونه پیشرفتی نداشته است، لازم است این موضوع را مد نظر قرار دهد که وی احتمالا دچار اختلال یادگیری در نوشتن است.
روش های تشخیص و درمان اختلال یادگیری نوشتن در کودکان
برای تشخیص اختلالات یادگیری نوشتن و خواندن در دانش آموزان پیشنهاد می شود که به متخصصین گفتار درمانی و روانشناسانی که در این زمینه فعالیت دارند؛ مراجعه کنید. این افراد با استفاده از تکنیک ها و آزمایش های مختلف بر روی کودک میزان اختلال در یادگیری را تعیین می کنند و راهکار هایی برای کنترل و درمان آن ارائه می دهند. از جمله تکنیک هایی که متخصصین گفتار درمانی استفاده می کنند؛ می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:
بررسی وضعیت درک کودک از تصاویر، حروف الفبا، اشکال و موضوعات مختلفمیزان و نحوه ی مشارکت دانش آموز در کارهای گروهی و کلاسیبررسی نحوه ی خواندن و نوشتن جملاتبررسی میزان توانایی کودک در بیان دو کلمه ی هم قافیه و نوشتن کلماتی که دارای تلفظ یکسان اما نوشتار متفاوت هستند.ارزیابی توانایی شنیداری کودک
در صورتی که کودک شما دارای اختلال در یادگیری نوشتن باشد؛ با توجه به سن و شرایط کودک نوع درمان متفاوت است و متخصصین پس از بررسی نتایج آزمایشات، بهترین راهکار را استفاده می کنند؛ برای مثال اگر کودکی با سن کم دارای مشکلات شنیداری باشد، تمرین های مختلفی مانند خواندن کتاب یا شعر و هجی کردن کلمات می تواند به میزان زیادی به کودک کمک کند و طبیعتا برای درمان اختلالات خواندن و نوشتن نیز روش های ساده اما گوناگونی وجود دارد که به صورت روزانه والدین نیز می توانند از آن ها استفاده نمایند
شما عزیزان در این زمینه می توانید با مرکز درمانی جنت آباد تماس حاصل نمایید.
#مرضیه_ولیان