خلاصه ای از مقاله ی جدید درباره تاثیر نوروفیدبک در درمان اتیسم: هفت کودک با تشخیص اختلال طیف اتیسم، درمان نوروفیدبک را با هدف ارتقاء سطح کنترل کارکردهای اجرایی دریافت کردند. نوروفیدبک با موفقیت سبب کاهش نسبت تتا/بتا بوسیله ی سرکوبی باند فرکانسی تتا(۴-۷ هرتز) و افزایش باند فرکانسی بتا ( ۱۲- ۱۵ هرتز) در طی جلسات شد. پس از جلسات درمان، ظرفیت اجرایی کودکان تا حد زیادی، نسبت به ارزیابی های پیش از درمان، در طیف گسترده ای از کارکردهای اجرایی بهبود یافته بود. بعلاوه، در روابط اجتماعی و رفتارهای کلیشه ای کودکان اتیسم نسبت به گروه انتظار بهبود حاصل شد. این یافته ها نشان می دهد که کارکردهای اجرایی ( شناختی ) در کودکان طیف اتیسم آسیب دیده است، که می توان این آسیب را از طریق درمان نوروفیدبک کاهش داد. مکانیزم های احتمالی که ممکن است واسطه ی تاثیر نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی کودکان طیف اتیسم باشد نیز در این مقاله بحث شده است.
ترجمه علی یعقوبی (کارشناس ارشد علوم اعصاب شناختی)