قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
پخش زنده ی برنامه تلویزیونی همراه با خانم الهه ابراهیمی
2018-01-27
محیط بازی درمانی
2018-01-27

ویژگی های مهم وسایل بازی کودک

وسایل بازی باید دارای ویژگی های زیر باشند:
کودک را یاری دهند تا تجربه کند، کشف کند و طبیعت و محیط پیرامون خود را بشناسد. در این
بخش، مهم ترین مواد آب، خاک، گل رس و… هستند.
محرک خلاقیت کودک باشند و او را به تلاش ذهنی و آفرینندگی وادارند.
به پرورش قوه ی تخیل او یاری برسانند.
به کودک کمک کنند مهارت هایی را که در بزرگسالی ممکن است برای او سودمند باشند، بیاموزد
(استفاده از قیچی، چسب و)…
کودک رابه شکل غیر مستقیم در راستای تکامل توانایی های فیزیکی و روانی او یاری کنند.
خطرات جدی برای کودک نداشته باشند

  1. اسباب بازی ها نوع بازی های کودکان را مشخص می کنند . به طور مثال جغجغه کودک را به سوی بازی های اکتشافی سوق می
    دهد . همینطور بازی های سازنده و خلاق نظیر خمیر های مجسمه سازی / پاستل / آبرنگ و انواع جور چین ها
  2. اسباب بازی ها می توانند به عنوان محرک های بازدارنده و یا تحریک کننده ی عواطف کودکان باشند. به ویژه عروسک های پارچه ای
    که موجب بروز عواطف مثبت یا منفی شده اما آدم آهنی و ربات ها ممکن است مانع بروز هیجانات و عواطف کودکان شوند.
  3. تحریک نمودن یا سد فعال شدن ذهن کودکان در اسباب بازی هایی مانند انواع بازی های معمایی و اسباب بازی فکری در گروه اول و
    بازی هایی نظیر (منچ)در دسته دوم
  4. در بازی با اسباب بازی ها کودکان رفتار و هنجارهای زندگی اجتماعی را تمرین نموده و در حین فرایند بازی مفاهیم اخلاقی و
    اجتماعی را می آموزند توپ و دوچرخه و امثال آن ها شکل ویژه ای از اجتماعی شدن را به بچه ها نشان می دهند
  5. هویت جنسیتی در اسباب بازی ها با توجهات پسران و دختران به این وسایل صورت می پذیرد .پسران بیشتر به ماشین / شمشیر/ تفنگ و
    غیره و دختران اغلب به عروسک / لوازم آشپزخانه و موارد مشابه تمایل دارند
  6. برخی از اسباب بازی ها صورت و میزان انگیزه های درونی کودکان را مشخص نموده و در آنها احساسات و عواطف مثبت مانند شادی /دوستی /
    راستی و علاقمندی به ادامه ی بازی و احساسات منفی نظیر شکست / ناکامی / یاس و غیره را سبب می شود
  7. بعضی وسایل بازی پیروی کردن را در کودکان سرعت و سهولت می بخشد. این گروه مانند چهره های کار تونی یا بازیگران عروسکی باعث می
    شوند کودکان خود را به جای آنان حتی لحظاتی حس کنند و ادای آنان را در بیاورند
  8. اسباب بازی ها می توانند اعضای بدن کودکان مانند دست / پا / چشم و صورت را به تحرک و فعالیت و مهارت وا بدارند. از جمله این اسباب بازی ها
    ماشین / توپ عروسک و غیره است
  9. اسباب بازی ها همچنین باید در بروز احساسات و هیجاناتی مانند کنجکاوی/ پیروزی / حل مسائل /جسارت / اعتماد به نفس/ آزادی عمل و تنوع طلبی
    به کودکان مدد رساننده و زمینه ی به فعلیت رسیدن این ویژگی ها را فراهم نماید
  10. ساخت اسباب بازی های ابتکاری از سوی کودکان سبب پرورش توانایی ذهنی و حسی آنان در عملکرد همزمان ذهن و چشم و دست خواهد شد
  11. بچه ها در بازی با بهره گیری از یادگیری غیر مستقیم در فرایند های کسب اطلاعات از دنیای پیرامون به جستجو گری و کشف درباره ی محیط می
    پردازند . برای مثال : در بازی با آتش فشان های مکانیکی / قطار های متحرک و حتی بازی با آب ویژگی ها و علل و خواص آن ها را در می یابند . در کار
    درمانی بازی ها و خاصه اسباب بازی ها کودکان را به تمرکز بر موضوعی خاص سوق داده و به راحتی ناراحتی های روحی روانی و جسمی و بدنی را از
    ذهن و جسم کودک دور نموده و او را جذب بازی می کند . شاید نزدیک ترین و سهل ترین کلمه ی همجنس با بازی در اذهان اغلب ما (تفریح ) باشد
    که بچه ها غرق در شور و شوق بازی و سرگرمی می شوند و مفرحانه شور و سرور بر پا می دارند
  12. از کودکان در این لحظات بهترین اوقات را گذرانده و بسیاری از هیجانات و احساسات و انگیزه های درونی شان بروز یافته و درو نیات منفی از آنان دور و دفع می گردد . کارکرد های مذکور هر یک در دنیایی پر رمز و راز کودکی می توانند تاثیری ماندگار و پایدار گذارد و کودکان را که اغلب تا دوران دبستان به بازی و سرگرمی متما یلند را در جهت زندگی آتی در صحت و سلامت تمام هدایت گر باشد اینجاست که باید والدین و معلمان دقت و توجهات ویژه ای به امر بازی در کودکان داشته باشند و آنرا بخش جنبی و تزئینی و سرگرمی زندگی بچه محسوب ننمایند زیرا در همین بازی ها که کودک به تجربه و تبحر در بازی های حقیقی زندگی فردای خود نائل می شود

گردآورنده : #الهه_ابراهیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*