ویژگی های مهم وسایل بازی کودک
وسایل بازی باید دارای ویژگی های زیر باشند:
• کودک را یاری دهند تا تجربه کند، کشف کند و طبیعت و محیط پیرامون خود را بشناسد. در این
بخش، مهم ترین مواد آب، خاک، گل رس و… هستند.
• محرک خلاقیت کودک باشند و او را به تلاش ذهنی و آفرینندگی وادارند.
• به پرورش قوه ی تخیل او یاری برسانند.
• به کودک کمک کنند مهارت هایی را که در بزرگسالی ممکن است برای او سودمند باشند، بیاموزد
(استفاده از قیچی، چسب و)…
• کودک رابه شکل غیر مستقیم در راستای تکامل توانایی های فیزیکی و روانی او یاری کنند.
• خطرات جدی برای کودک نداشته باشند
- اسباب بازی ها نوع بازی های کودکان را مشخص می کنند . به طور مثال جغجغه کودک را به سوی بازی های اکتشافی سوق می
دهد . همینطور بازی های سازنده و خلاق نظیر خمیر های مجسمه سازی / پاستل / آبرنگ و انواع جور چین ها
- اسباب بازی ها می توانند به عنوان محرک های بازدارنده و یا تحریک کننده ی عواطف کودکان باشند. به ویژه عروسک های پارچه ای
که موجب بروز عواطف مثبت یا منفی شده اما آدم آهنی و ربات ها ممکن است مانع بروز هیجانات و عواطف کودکان شوند.
- تحریک نمودن یا سد فعال شدن ذهن کودکان در اسباب بازی هایی مانند انواع بازی های معمایی و اسباب بازی فکری در گروه اول و
بازی هایی نظیر (منچ)در دسته دوم
- در بازی با اسباب بازی ها کودکان رفتار و هنجارهای زندگی اجتماعی را تمرین نموده و در حین فرایند بازی مفاهیم اخلاقی و
اجتماعی را می آموزند توپ و دوچرخه و امثال آن ها شکل ویژه ای از اجتماعی شدن را به بچه ها نشان می دهند
- هویت جنسیتی در اسباب بازی ها با توجهات پسران و دختران به این وسایل صورت می پذیرد .پسران بیشتر به ماشین / شمشیر/ تفنگ و
غیره و دختران اغلب به عروسک / لوازم آشپزخانه و موارد مشابه تمایل دارند
- برخی از اسباب بازی ها صورت و میزان انگیزه های درونی کودکان را مشخص نموده و در آنها احساسات و عواطف مثبت مانند شادی /دوستی /
راستی و علاقمندی به ادامه ی بازی و احساسات منفی نظیر شکست / ناکامی / یاس و غیره را سبب می شود
- بعضی وسایل بازی پیروی کردن را در کودکان سرعت و سهولت می بخشد. این گروه مانند چهره های کار تونی یا بازیگران عروسکی باعث می
شوند کودکان خود را به جای آنان حتی لحظاتی حس کنند و ادای آنان را در بیاورند
- اسباب بازی ها می توانند اعضای بدن کودکان مانند دست / پا / چشم و صورت را به تحرک و فعالیت و مهارت وا بدارند. از جمله این اسباب بازی ها
ماشین / توپ عروسک و غیره است
- اسباب بازی ها همچنین باید در بروز احساسات و هیجاناتی مانند کنجکاوی/ پیروزی / حل مسائل /جسارت / اعتماد به نفس/ آزادی عمل و تنوع طلبی
به کودکان مدد رساننده و زمینه ی به فعلیت رسیدن این ویژگی ها را فراهم نماید
- ساخت اسباب بازی های ابتکاری از سوی کودکان سبب پرورش توانایی ذهنی و حسی آنان در عملکرد همزمان ذهن و چشم و دست خواهد شد
- بچه ها در بازی با بهره گیری از یادگیری غیر مستقیم در فرایند های کسب اطلاعات از دنیای پیرامون به جستجو گری و کشف درباره ی محیط می
پردازند . برای مثال : در بازی با آتش فشان های مکانیکی / قطار های متحرک و حتی بازی با آب ویژگی ها و علل و خواص آن ها را در می یابند . در کار
درمانی بازی ها و خاصه اسباب بازی ها کودکان را به تمرکز بر موضوعی خاص سوق داده و به راحتی ناراحتی های روحی روانی و جسمی و بدنی را از
ذهن و جسم کودک دور نموده و او را جذب بازی می کند . شاید نزدیک ترین و سهل ترین کلمه ی همجنس با بازی در اذهان اغلب ما (تفریح ) باشد
که بچه ها غرق در شور و شوق بازی و سرگرمی می شوند و مفرحانه شور و سرور بر پا می دارند
- از کودکان در این لحظات بهترین اوقات را گذرانده و بسیاری از هیجانات و احساسات و انگیزه های درونی شان بروز یافته و درو نیات منفی از آنان دور و دفع می گردد . کارکرد های مذکور هر یک در دنیایی پر رمز و راز کودکی می توانند تاثیری ماندگار و پایدار گذارد و کودکان را که اغلب تا دوران دبستان به بازی و سرگرمی متما یلند را در جهت زندگی آتی در صحت و سلامت تمام هدایت گر باشد اینجاست که باید والدین و معلمان دقت و توجهات ویژه ای به امر بازی در کودکان داشته باشند و آنرا بخش جنبی و تزئینی و سرگرمی زندگی بچه محسوب ننمایند زیرا در همین بازی ها که کودک به تجربه و تبحر در بازی های حقیقی زندگی فردای خود نائل می شود
گردآورنده : #الهه_ابراهیمی
Post Views:
1,679