قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
اثرات بکارگیری کینزیوتیپ
2018-04-16
درمان اختلال یادگیری ریاضی در کودکان
2018-05-03

‍ یوگا برای کودکان اوتیسم

یوگا ورزشی است که از حرکت های فیزیکی و تمرینات تنفسی ترکیب شده و به هماهنگی بدن و مغز کمک می کند. ورزش یوگا از قبایل پیشین هند سرچشمه گرفته وفواید فراوان آن در جهان معروف است. فواید یوگا عبارتند از کاهش استرس،القای آرامش،ساخت ماهیچه ها، انعطاف پذیری و هم آهنگی بدن. بعد از هر تمرین یوگا افراد احساس بهتری پیدا می کنند.
به نظر می رسد یوگا آن چه را که بدن به آن نیاز دارد تأمین می کند. بعد از مشاهده ی مشکلاتی که بر کودکان اوتیسم تأثیر دارد فکر کردیم ورزش یوگا می تواند پایه ی خوبی را برای این کودکان ایجاد کند تا نسبت به اعضای بدنشان آگاهی پیدا کنند.
ما معتقدیم باید حرکت هایی ازیوگا را انتخاب کنیم که با نیاز های منحصر به فرد کودکان اوتیسم مناسب باشد. علاوه بر این تجسم فکری که همراه بسیاری از این حرکات استفاده می شود در به کارگیری مغز و ریلکسیشن بدن کمک می کند.
در تعدادی از تحقیقات پزشکی، منافع یوگا و تمرینات تنفسی نشان داده شده است. تمرینات تنفسی در یوگا تقریباً بر روی ضربان قلب تأثیر خوبی داشته است، بعضی از این حرکات تنفسی ممکن است باعث بهبود تجسم فضایی، حافظه و بهبود علائم آسم شود. بعضی از تحقیقات به این اشاره دارد که یوگا ممکن است در درمان علائم اختلالات روانی و اختلالات نورولوژیکی مؤثر باشد، هم چنین نشان داده شده است که یوگا مهارت های حرکتی کودکان را در مدرسه افزایش می دهد.
کودکان اوتیسم هم در زمینه ی هیجانی و هم در حیطه ی فیزیکی اختلالاتی دارند. اغلب این کودکان عضلات ضعیفی دارند که این ضعف عضلانی ممکن است توانایی بچه ها را برای شرکت در فعالیت هایی که نیاز به قدرت و تحمل دارد محدود کند. فعالیت های فیزیکی ممکن است سخت باشند و باعث شوند که او زود خسته شود. هم چنین این کودکان ممکن است توان شرکت در فعالیت های گروهی مدرسه را نداشته باشند، بنابراین عضلات ضعیف ممکن است بی اهمیت به نظر برسد ولی آن ها در حرکت کودکان هنگام فعالیت های فیزیکی تأثیر زیادی دارد و به  آنان در هنگام بازی با کودکان دیگر و فعالیت های  ورزشی آسیب می رساند.این کودکان اغلب در مهارت های حرکتی درشت تأخیر دارند و اغلب نمی توانند سریع یا به انعطاف پذیری کودکان دیگر بدوند، این عدم انعطاف پذیری بدن آن ها آشکاراست و اغلب باعث آزار و اذیت آن ها توسط دیگران می شود.
اغلب این کودکان برای بازی ها و فعالیت های کلاس انتخاب می شوند ولی به مشکل بر می خورند. آن ها به یک برنامه فیزیکی لذت بخش و مناسب نیاز دارند که ورزش یوگا هم به نیرو و هم به تعادل این کودکان کمک می کند. این حرکات قدرت عضلات درشت بدن را بهبود می بخشد و تن عضلانی آن ها را افزایش می دهد.وقتی حرکات یوگا به طور پیوسته تمرین شود، کودک تان احساس آرامش بیشتری در بدنش می کند که این آرامش می تواند به سطح های دیگر زندگی اش انتقال پیدا کند.
هم چنین مهارت های حرکتی ظریف از قبیل نوشتن یا قیچی کردن چالش هایی را برای کودکان اوتیسم به وجود می آورد، اجرای برنامه های تجسم فکری و آگاهی از بدن و آگاهی از باز کردن دست ها و مچ ها به افزایش نیرو و عملکرد دست ها و انگشتان کمک می کند.
یکی دیگر از خصوصیات رایج کودکان اوتیسم داشتن مشکلات زیاد حسی است.آن ها اغلب به چراغ ها ی روشن حساسیت شدیدی دارند، نمی توانند صدای بلند را تحمل کنند، چشیدن،بوئیدن غذا و پوشیدن لباس های بافتنی ممکن است برای آن ها مشکلاتی را ایجاد کند. برخی از این کودکان زمانی که با این قبیل محرکات برخورد می کنند سراسیمه و آشفته می شوند و این رفتار ها ممکن است باعث شود کودک تان نسبت به هم سالان اش متفاوت به نظر برسد و سبب ایجاد انزوای اجتماعی و تنهایی در او شود. اغلب این کودکان حرکات تکراری دارند که به نظر غیر قابل کنترل می باشند واین حرکات زمانی رخ می دهد که کودک اوتیستیک پریشان، خسته،مضطرب ویا غرق تحریکات می باشد. ممکن است ورزش یوگا بتواند از چندین روش مشکلات حسی را کاهش دهد و بر آن ها نظارت کند. تمرینات فیزیکی در یوگا اثرآرام بخشی برروی سیستم عصبی دارد. در یوگا حرکاتی وجود دارد که باعث تخلیه انرژی بدن می شود به صورتی که کودک با اجرای این حرکات بدنش آرام و اضطراب اش کم خواهد شد. علاوه بر این فعالیت های فیزیکی غیر رقابتی در یوگا ارائه می شود که باعث تخلیه انرژی درونی می شود.
به وسیله اجرای تمرینات یوگا، کودک از تجربیات حسی شدید فارغ خواهد شد.
یکی ازجنبه های مهم یوگا این است که تجسم فکری به همراه تمرینات حرکتی و تنفسی، به خوبی قابل انتقال است.

‍ تمرینات تنفسی از جهت یاد آوری و یاد گیری آسان هستند. کودک می تواند این تمرینات را در مکان  و زمان های دیگر که نیاز به آرامش دارد استفاده کند. علاوه بر این تمرینات تنفسی یوگا آرام است و نیازی به داشتن توجه کودک ندارد. ممکن است تمرینات تنفسی یوگا استرس را از بین ببرد، آشفتگی را کاهش دهد،هیجانات را از بدن تخلیه کند و سیستم عصبی را متعادل سازد در بخش هیجانات اکثر کودکان اوتیسم نسبت به هم سالان شان احساس انزوای اجتماعی دارند.آن ها ممکن است مشکلاتی در شروع و ادامه دادن مکالمه با دوستان شان داشته باشند اغلب برای آن ها به دلیل  این که نمی توانند به طور مناسب صحبت کنند و فکر افراد دیگر را بخوانند پیدا کردن دوست مشکل می باشد. علایق اغلب این کودکان محدود است و علاقه ی شدید آن ها به یک شی صحبت کردن در موردچیز های دیگر را برای آن ها دشوار می سازد. مشکل در مکالمه ممکن است خودش را به صورت آشفتگی،کج خلقی،احساس بی اهمیتی و بیگانگی در کودک نشان دهد.
تمرینات یوگا به این کودکان کمک می کند تا آرامش بیشتری در بدن شان ایجاد کنند،ابتدا آرام تر می شوند، بیشتر تمرکز می کنند و ممکن است بتوانندتمرکز بیشتری برای یادگیری مهارت های اجتماعی به دست آورند. ارزش فلسفه ی یوگا برای افراد گوناگون متفاوت است. هر شخص باید خودش را بپذیرد و به تفاوت های دیگران احترام بگذارد.یوگا می تواند به فرد اوتیسم کمک کند تا خودش را با یک شخصیت و رفتارهای منحصر به فرد بپذیرد.

#مرضیه_ولیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*