قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
‍ یوگا برای کودکان اوتیسم
2018-05-01
درمان اختلال یادگیری خواندن در کودکان
2018-05-12

درمان اختلال یادگیری ریاضی در کودکان

یکی از مهم نرین دروس در دوران تحصیل هر دانش آموزی، ریاضی است که معمولا اکثر افراد از آن به عنوان درسی سخت و کسل کننده یاد می کنند. برخی از دانش آموزان نیز از این درس می ترسند به اندازه ای که نشانه های اضطراب زیادی را در آن ها می توان دید. وظیفه ی معلمان و والدین ارجمند این  است که اگر چنین مشکلی را در دانش آموز یا فرزند خود مشاهده کردند نسبت به کشف علت این شکایت و ترس و اضطراب اقدام کنند زیرا ممکن است که آن فرد دچار اختلال یادگیری ریاضی باشد و  واقعا به تشخیص و درمان و کمک شما احتیاج داشته باشد.

البته درس ریاضی و تمامی مباحث مربوط به محاسبات نه فقط در دوران تحصیل بلکه در زندگی روزمره نیز بسیار کاربرد دارد و به همین دلیل است که مرکز درمانی راه نوین تا این حد نسبت به تلاش برای رفع و درمان اختلالات یادگیری حساس می باشد و در مقالات تخصصی خود بارها و  بارها به این موضوع مهم اشاره کرده است. باز هم تاکید می کنیم که با مشاهده ی هر گونه ناتوانی در کودکان خود در آموختن خواندن، نوشتن، ریاضی و مهارت های دیگر زود تصمیم گیری نکنید و به آن ها برچسب نا  توان، بیمار نزده و دست از مقایسه با سایر همسن و سالان بردارید زیرا این روش های برخوردی واقعا هیچ گونه جایگاهی در این زمانه ندارد و اکنون زمان تشخیص به موقع کم و کاستی ها و تلاش برای تقویت و رفع اختلالات یادگیری در کودکان و دانش آموزان می باشد.

ممکن است که فرزند شما از بهره هوشی مناسبی بهره مند باشد اما به صورت کاملا مشخصی در درس ریاضی دارای اختلال باشد  به گونه ای که یادگیری و حل مسائل مطرح شده در این درس برای وی بسیار سخت شود.هر گونه علایمی نظیر ناتوانی در حساب کردن اعداد، نفهمیدن مفاهیم و نمادهای ریاضی، شمارش و جدول ضرب، شناسایی ارقام و اعداد، ترتیب و توالی، ناتوانی در درک صورت مساله و …. اگر در دراز مدت مشاهده شده باشند، نیاز به مشورت با یک مشاور خواهند داشت.علل اختلال در یادگیری ریاضی چیست؟مشکلات مربوط به حافظه و عدم توانایی بازیابی صحیح اطلاعات در ذهن ( یاد آوری )مشکلات مربوط به رشد شناختی ( عدم توانایی در درک مسائل ریاضی، اعداد و شمارش )مشکلات بینایی ( عدم توانایی ادراک بصری درست در مورد اشکال هندسی، اعداد، ارزش مکانی اعداد و …. )

ضروری است که تشخیص علل اصلی به وجود آمدن اختلال در یادگیری ریاضی توسط فرزند شما تنها و تنها از طریق بررسی استاندارد و اصولی  توسط روان شناسان و مشاوران با تجربه صورت پذیرد؛ زیرا تشخیص درست و استفاده از روش های درمانی مناسب زمینه ساز دستیابی به نتیجه ی ایده آل و رفع مشکل خواهد بود.

مهم ترین نکات برای شروع درمان اختلالات یادگیری ریاضی در کودکان و دانش آموزانشناخت شخصیت فردی: روشی که برای شروع درمان انتخاب می گردد باید متناسب با شخصیت کودک باشد؛ زیرا هر فرد با فرد دیگر از لحاظ شخصیتی تفاوت دارد و به همین دلیل به کار گرفتن یک روش معین ممکن است نتیجه ی یکسانی را ایجاد نکند.عدم سرزنش دانش آموز و مقایسه ی وی با دیگران (این کار باعث ایجاد عدم اعتماد به نفس در فرزند شما می شود و دردرمان اختلال یادگیری ریاضی هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت)نباید انتظار داشت که با چند بار تمرین، مشکل برطرف شود. کامل شدن پروسه ی درمانی نیازمند صبر و حوصله والدین و معلمان می باشد.بنا به تشخیص و توصیه ی مشاور و روان شناس، استفاده از تمرین هایی مثل بازی های ریاضی ( روش لمسی، روش دیداری  و … ) بسیار مناسب خواهند بود.

شما عزیزان در زمینه درمان اختلال یادگیری ریاضی کودکان و دانش آموزان خود می توانید با مرکز درمانی جنت آباد  تماس حاصل نمایید

#مرضیه_ولیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*