قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس

گام های اساسی برای استقلال کودک ۱

کودکانی که کار بد بی خطر میکنن
2018-07-07
اضطراب جدایی کودکان
2018-07-08

گام های اساسی برای استقلال کودک ۱

۱. مهارت های توالت

کودکان باید متناسب با قابلیت های رشدی به سمت استقلال دلگرم شوند. فراگیری مهارتهای توالت رفتن در این‌مسیر اهمیت بسزایی دارد.
کودکان می توانند از حدود ۱/۵ تا ۲ سالگی در توالت رفتن همکاری کنند و نیازی به پوشک ندارند. والدین‌نباید توالت رفتن را به کودک یادآوری کنند. با کمی اعتماد، اطمینان دادن و شکیبایی، کودک به این‌مهارت دست می یابد.

کودکان از حدود چهار و نیم تا پنج سالگی می توانند آداب توالت رفتن و نظافت را به تنهایی انجام دهند. تاکید می شود که والدین سخت گیری و وسواس نشان ندهند، انتقادگر نباشند و فقط مدت کوتاهی در بخش پایانی مربوط به  شستشوی دستها  کمک کنند.
این نوع تجربه موفق می تواند به احساس خودکارآمدی کودک بیفزاید.

۲٫ خوردن

کودکان از حدود یک سالگی می توانند با دست و سپس به تدریج با قاشق، غذاهای نرم و راحت را بخورند.‌

کودکان برای غذا خوردن باید راحت و آرام باشند. خوردن “تحت نظر” برای کودک‌لذت بخش نخواهد بود. به حرفهایی که به فرزندتان می گویید دقت کنید، آیا آنها را به میهمانان محترم بزرگسالتان خواهید گفت!؟

۱. غذای مناسب و مفید برای کودک تهیه کنید، مقدارنسبتا کمی برای او بکشید. اگر خواست دوباره بردارد، اما زیاده روی نکند. انضباط در غذا خوردن باید در سبک زندگی او جایی داشته باشد.
۲. خوراکی های شیمیایی، قندی، و مضر تهیه نکنید تا چالشی نداشته باشید.
۳. برای برخی غذاهای چالش انگیز (مانند پیتزا یا همبرگر) قرار بگذارید، مثلا یک یا حداکثر دو بار در ماه.
۴. طبیعی است و هرکودکی حق‌دارد که یکی دو غذا را دوست نداشته باشد.‌ در چنین شرایطی با او بحث و جدل نکنید. او حق دارد که آن غذا را نخورد، ولی باید بداند که خانه رستوران نیست. اگر بخواهد می تواند مثلا کمی نان و پنیر با شیر بخورد. برای او غذای دیگری فراهم‌نکنید.

غذا خوردن فرصت مغتنمی است برای کنار هم بودن و احساس جمع خانوادگی که جانشین ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*