قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
پانیک چیست؟
2019-12-22
تشخیص و درمان لکنت زبان
2020-05-15

لکنت زبان چیست؟ علائم و نشانه های آن چیست؟

لکنت روانی گفتار را تحت تاثیر قرار می دهد. در دوران کودکی آغاز می شود و در برخی موارد، در طول زندگی ادامه می یابد. این اختلال، با مشکل در تولید صداهای گفتاری مشخص می شود، همچنین ناروانی نیز گفته می شود. اکثر مردم گاه به گاه ناروانی هایی نشان می دهند. به عنوان مثال، برخی از واژه ها را تکرار و گاهی قبل از واژه ها “ام” و یا “آه” می گویند. ناروانی گفتار لزوما یک مشکل نیست. با این حال، این ناروانی ها می توانند مانع از برقراری ارتباط در بسیاری از آنها شوند.
در اغلب موارد، لکنت زبان حداقل بر برخی از فعالیت های روزانه تاثیر گذار است. فعالیت های مشخصی که فرد را به چالش می کشند و در افراد مختلف متفاوت است. برای برخی افراد، مشکلات ارتباطی فقط در طول فعالیت های خاص رخ می دهد، به عنوان مثال، صحبت با تلفن و یا صحبت کردن مقابل یک گروه بزرگ. برای بسیاری دیگر، مشکلات ارتباطی در تعدادی از فعالیت ها در خانه، مدرسه و یا محل کار رخ می دهند. برخی افراد ممکن است مشارکتشان در برخی فعالیت های معین محدود کنند. این “محدودیت های مشارکت ” اغلب به دلیل نگرانی فرد از واکنش اطرافیان نسبت به لکنتش اتفاق می افتند. بعضی از افراد ممکن است سعی کنند گفتار ناروان خود را از دیگران پنهان کنند؛ مثلا با باز چینی کلمات در جمله، تظاهر به فراموش کردن آنچه می خواستند بگویند، و یا کاهش گفتار. دیگر افراد ممکن است تصور کنند که آنها از شرکت در فعالیت های خاص به دلیل لکنت زبان مستثنی شده اند. واضح است که تاثیر لکنت زبان در زندگی روزمره؛ تحت تاثیر چگونگی واکنش فرد و اطرافیانش نسبت به این اختلال است.
علائم و نشانه های لکنت زبان چیست؟
سخن گفتن فرد لکنتی اغلب شامل تکرار کلمات و یا بخش هایی از کلمات، و همچنین کشیده گویی صداهای گفتار است. این ناروانی ها اغلب در افرادی رخ می دهد که در جمعیتهای عمومی لکنت می کنند. برخی از افرادی که لکنت می کنند در هنگام صحبت کردن، بسیارعصبی به نظر می رسد. گفتار ممکن است به طور کامل متوقف و یا مسدود شود. مسدود شدگی زمانی است که گاهی اوقات برای چند ثانیه دهان، با صدای کم و یا هیچ صدایی، برای گفتن یک صدا در موقعیت خاصی قرار گرفته است. پس از تلاش، فرد ممکن است کلمه اش را کامل کند. اصواتی مانند ” ام ” و یا “مثل” می توانند ادا شوند، و همچنین، به ویژه زمانی که آنها تکرار ( ” U- UM- ام ” ) و یا کشیدن ( “uuuum” ) دارند.
برخی از نمونه های لکنت زبان عبارتند از:
” ک-ک-ک-کجا می خواهید بروید؟ ” ( تکرار قسمتی از واژه: فرد در حرکت از حرف /ک/ به بقیه ی واژه مشکل دارد که در تلاش چهارم موفق به انجام آن می شود. )
” صصصص ندلی منو نگه دار. ” ( کشیده گویی صدا: شخص در حرکت از حرف /ک/ به بقیه ی واژه مشکل دارد. او کشیدن صدای /ص/ را تا زمانی که بتواند واژه را کامل بگوید ادامه می دهد. )
” من شما را ملاقات می کنم – ام ام میدونی مثل- حدود ساعت ۰۶:۰۰ ” ( مجموعه ای از اصوات: فرد پیش بینی می کند که در اتصال روان ابتدای جمله به واژه ی “حدود” مشکل خواهد داشت، در واکنش به پیش بینی مشکلش او چندین صدا و حرف را تا زمانی که بتواند واژه ی “حدود” را بگوید، تولید می کند. )

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*