قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
دانلود نرم افزار گوگل کیبورد برای اندروید
2013-11-25
همکاران مرکز توانبخشی جنت آباد
2016-04-08

وزوز گوش یعنی شنیدن صدای خاصی شبیه صدای زنگ درگوش که ممکن است در یک، هر دو گوش و یا حتی در سر احساس شود. این صدا فرکانس های متفاوتی دارد و به صورت زنگ زدن، صدای باد، غرش، سوت ممتد، مقطع یا نوساندار، سر و صداهای رعد آسا و حتی کلافی نا مفهوم از گفتگوها درک شود. گاهی وقتی از بیماران در این زمینه سوال میشود این صدا را به جوشیدن آب، وزوز مهتابی نیمه روشن، تلویزیون روشن بدون برنامه، موج، ریزش آب و یا صدای زوزه مانند تشبیه می کنند.

این تصور اشتباه وجود دارد که وزوز گوش یا تینیتوس (Tinnitus) خود یک بیماریستاما بر خلاف این تصور تینیتوس در واقع معلول یک بیماریست.اشتباه شایع دیگر این است که تینیتوس به از دست دادن قدرت شنوایی می انجامد در صورتی که بررسی های صورت گرفته تاکنون این ادعا را تایید نکرده اند. وزوز گوش در گاهی موارد چنان شدت زیادی دارد که سبب آشفتگی و پریشانی فرد شده و زندگی طبیعی وی را مختل میکند.بطوریکه فرد در این دوران حساسیت زیادی نسبت به سروصدا دارد. گاهی نیز خفیف و موقتی بوده و پس از مدت کوتاهی برطرف میشود. برای مثال هنگامیکه فرد در معرض صداهای بلند قرار میگیرد ممکن است برای چند دقیقه دچار وزوز گوش شود که خود به خود برطرف میشود. اما در برخی از موارد هم وزوز گوش دائمی است و در تمام طول زندگی همراه فرد است.

بروز این عارضه در هر سنی ممکن است و تقریبا ۵ تا ۷ درصد بزرگسالاناز تینیتوس خفیف یا شدید رنج می برند. البته به دلیل افزایش آلودگی صوتی بوی‍‍‍‍‍زه در محیطهای تفریحی جوانان یا رفتار بی رویه آنان در هنگام گوش کردن به موسیقی با صدای بسیار بلند امروزه بیش از ۵ درصد از آنان در سنین زیر ۳۰ سال به این عارضه دچار میشوند. جالب است بدانید که در برخی موارد صدای وزوز توسط دیگران نیز قابل شنیدن است.این موارد غالبا بدلیل مشکلات عروقی در گوش خارجی یا اسپاسم عضلانی ایجاد میشود.

عواملی مثل قرار گرفتن در معرض صدای شدیدی چون انفجار،مسمومیت، حوادث مربوط به غواصی، کمبود اکسی‍زن در ساختمان گوش درونی، نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی، استعمال نیکوتین، کم خوابی، کاهش فشار خون، دیابت، تیروئید، ضربه به سر و گردن و مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای مسکن،داروهای ضد افسردگی و آسپیزین به عنوان عواملی که می توانند باعث وزوز گوش شوند شناخته شده اند. البته در بسیاری از موارد علت اصلی وزوز گوش مشخص نیست. بر حسب اینکه تینیتوس چه مدت طول بکشد آن را به ۳ نوع تقسیم میکنند:

تینیتوس حاد: تقریبا مدت ۳ ماه
تینیتوس شدیدتر با دوام ۳ تا ۶ ماه
تینیتوس مزمن با دوامی بیش از ۶ ماه
بسیاری از وزوز های گوش ناشی از آسیب انتهای میکروسکوپی عصب شنوایی در گوش داخلی است که بدلیل صدای بلند ایجاد میشود. در گوش داخلی سلولهای مویی وجود دارد که تحریکات مایع را به جریان عصبی تبدیل میکنند و بوسیله اعصاب شنوایی به مغز می فرستند. آسیب به این سلولهای مویی و فعالیت بیش از حد آنها سبب بروز تینیتوس میشود.

افزایش سن نیز عامل دیگری برای آسیب به این اعصاب و ایجاد وزوز است. به همین دلیل در پیر گوشی نیز به طور شایع وزوز گوش وجود دارد.

عوامل دیگری که باعث وزوز گوش میشوند عبارتند از: تجمع جرم در کانال گوش که سبب وزوز موقت میشود و سخت شدن استخوانچه های گوش میانی (بیماری استواسکلروزیس)

– آیا ممکن است وزوز گوش پیشرفت کند و منجر به ناشنوایی شود؟

در برخی موارد ممکن است وزوز گوش شدیدتر شود. اما معمولا شدت آن بدون تغییر باقی می ماند. از جمله عواملی که سبب بدتر شدن وزوز گوش میشود قرار گیری در معرض اصوات بلند است.بنابراین در صورتی که محل کار شما پر سروصدا است (فرودگاه،کارخانجات،کارگاهها،..)از پلاک های محافظ گوش استفاده کنید.

– آیا کودکان نیز دچار وزوز گوش میشوند؟

همانطور که بزرگسالان دچار وزوز گوش میشوند،این حالتمی تواند به دلیل ضربه صوتی،ضربه به سر،تاثیر داروها، واکنشهای ویروسی یا آلرزیک، اختلالات سیستم ایمنی،عفونت مزمن گوش، کم شنوایی و ضربه مغزی در کودکان نیز ایجاد شود. معمولا کودکان تا سن مدرسه از بیان این حالت ناتوانند اما مواردی نظیرمشکلات رفتاری همراه با کاهش توجه و تمرکز، افسردگی، بی خوابی و عفونت های مزمن گوش (مثل عفونت های طولانی مدت) می توانند نشانه ای از وجود وزوز باشند.

1 دیدگاه

  1. نام نظر دهنده گفت:

    نمونه نظر