قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
مشکلات صوتی و گفتاری در معلمان
2016-04-14
🌿کاندیداهای مناسب کاشت حلزون چه افرادی هستند؟
2016-04-17

نوروفیدبک چیست؟؟؟

نوروفیدبک چیست؟
نوروفیدبک یک نظام آموزشی جامع برای افراد است که باعث ایجاد تغییرات ، تقویت ، تعدیل و افزایش کارآیی نورون های مغز می شود. نوروفیدبک در واقع یک فرآیند است که از طریق آن افراد یاد می گیرند که امواج مغزی خود را تنظیم کنند. این فرآیند یک فناوری رایانه ای است که با تجهیزات تکمیلی می تواند سوخت و ساز مغز را افزایش دهد. این کار به مراجع کمک می کند که از مغز و ذهن خود بعنوان وسیله ای جهت خود تنظیمی عملکرد مغز و رفتار استفاده کند.
این فناوری یکی از روش های درمانی موثر در درمان کودکان مبتلا نقص توجه/بیش فعالی ، اختلالات یادگیری و کودکان با عملکرد شناختی پایین می باشد.
مغز نیرو و قدرت کافی برای بهبود بخشیدن خودش را دارد، ولی در غالب موارد ابزاری که بتواند این کار را انجام دهد در اختیار ندارد . در حال حاضر نوروفیدبک وسیله ای است که برای چنین مداخله ای طراحی شده است.
در نوروفیدبک بیماران یاد می گیرند چگونه تغییرات سوخت و ساز مغز خود را تقویت کنند،  تا منجر به کاهش یا محدودیت در مصرف دارو شود .در نوروفیدبک، مراجع هیچ گونه تحریک الکتریکی و یا پیام آگاهانه ای دریافت نمی کند و در نتیجه استرس زا نیست . بنابراین نوروفیدبک کسب مهارت در خود تنظیمی است، که باعث تقویت خودآگاهی می شود. مهمترین موضوع این است که مراجع به خوبی یاد می گیرد چگونه در آینده بدون استفاده از دستگاه نوروفیدبک به سطح پیشرفته ای از حالت ذهنی دست یابد.
نوروفیدبک شبیه یک برنامه جامع تمرینی است چون راههای ارتباطی بین نورونهای مغز را تقویت می کند و باعث افزایش پذیرش ذهنی و انعطاف پذیری می شود و بیشتر شبیه فرایند یادگیری است.
هدف در نوروفیدبک اصلاح رفتار از طریق اصلاح عملکرد و فعالیت مغز است.
نوروفیدبک و اختلال نقص توجه و بیش فعالی
اولین نشانه ی اختصاصی نورولوژی در افراد مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی، افزایش فعالیت مغزی تتا و کاهش فعالیت امواج مغزی بتا است. همچنین طبق تحقیقات آکادمیک معلوم شده که فعالیت امواج مغزی آهسته تتا (۴-۸ هرتز)،  بطور برجسته در نواحی مرکزی و پیشانی افزایش یافته است، در صورتیکه فعالیت امواج بتا (۱۲-۱۵ هرتز و ۱۵-۱۸ هرتز) بخصوص در نواحی مرکزی سر کاهش پیدا کرده است. نمودار تتای خیلی زیاد و بتای خیلی کم علامت اختصاصی کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی است.
در جریان فرایند درمان نوروفیدبک الگوهای نابهنجار فعالیت امواج مغزی اصلاح می شود و به دنبال  این اصلاح عملکرد مغز، رفتارهای حواسپرتی ، بی توجهی، تکانشگری، و بیش فعالی کاهش پیدا می کند و اصلاح می شو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*