اتیسم اختلالی در مغز است که باعث می شود پردازش اطلاعات در مغز به خوبی انجام نشود و کودک در تعامل و ارتباط خود با دیگران دچار مشکل شود.
بطور کلی در سه حیطه میتوان گنجاند:
۲٫نیاز به حمایت زیاد
۳٫نیاز ه حمایت بسیار زیاد
علایم اتیسم :
نمیتواند ارتباط درست با اطرافیانش رقرار نماید در واقع از ابراز احساسات ناتوان است و در حقیقت به لبخند و گریه دیگران تفاوتی نشان نمی دهد.
۴٫واژه سازی درستی ندارد
ممکن است واژه سازی در کودک عادی هم دیده شود اما جایگزین کردن همیشگی واژه ها مختص کودکان اتیسم است .مثلا به باب اسفنجی بنگی بگوید
۵٫اتیسم گاهی خفیف است گاهی شدید
در طیف خفیف ممکن است کودک در ارتباطاط اجتماعی ضعیف باشد مثلا نتواند دوست صمیمی پیداکند و در طیف شدید به صورت اختلالات رفتار شدید و در خود ماندگی شدید بروز پیدا کند
۶٫کودک مبتلا ممکن است ساعت ها به بازی با یک وسیله سر گرم شود و و بازی های تکراری و جملات تکراری و حاشیه ای بیان نماید
۷٫معمولا این کودکان محو پنکه و ماشین لباسشویی میشوند و معمولا خود میچرخند یا وسیله ای را میچرخانند و یا با نخ یا بند بازی میکنند.
۸٫تشخیص اتیسم معمولا از ۹ماهگی قابل تشخیص است ولی در ۲یا ۳ سالگی کاملا قابل تشخیص است مگر در موارد بسیار خفیف که گاهی ممکنه در دوران نوجانی به بعد بروز نماید
۹٫معمولا این کودکان در حواس و یکپارچگی حسی دچار مشکل هستند ممکنه کم حسی داشته باشند درد یا سوختگی را متوجه نشوند و گاهی هم که بیش حسی دارند که در این موارد کودک یه ضربه بسیار سطحی را به ضربه شدید احساس نماید
۱۰٫درمانهایی که برای کودکان این اختلال کاربرد دارد (ای بی ای که روشی بر پایه ی شرطی سازی است،سان رایز بر پایه کودک محوراست که والدین با کودک کار میکننذ،فلور تایم که روشی کودک محور است،تعاملاتد همه جانبه،تیچ، پکس
، داستانهای اجتماعی ،بازی درمانی ،یکپارچگی حسی میباشد.
و آزمون غربالگری هیوا که برای تمامی خانواده ها قابل استفاده است که اگر کودکی اختلال را داشت که حتما باید ارزیابی جامعی برایش صورت بگیرد اگر هم نداشت که از ادامه خارج میشود .
۱۳٫نورو فید بک برای کودکان اتیسم خفیف کار برد دارد که عوامل شناختی در ک و انتزاعی درونشان اتفاق اتاده باشد ولی برای دیگر کودکان طیف اتیسم کار برد ندارد.
نویسنده :مرضیه ولیان روانشناس کودکان استثنایی و متخصص در حیطه اتیسم