قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
کلاترینگ
2017-12-04
درمان لکنت اولیه
2017-12-10

روش کار و مکانیزم کارکرد نوروفیدبک:

تصور کنید که یک مسابقه قایقرانی را بازی می کنید. هرچقدر تمرکز خود را افزایش دهید قایق شما سریع تر میرود. اگر حواستان پرت شود بقیه راننده ها از شما سبقت خواهند گرفت
,مغز شما شتاب دهنده است. قایق در حال حرکت نشان دهنده آرامش شماست.
مغزی که عملکرد صحیح دارد در زمان هشیاری و در زمان توجه مقدار زیادی امواج سریع مغزی تولید می کند(موج بتا)، اما افرادی که مشکلات یادگیری یا پردازش شناختی دارند حجم زیادی از امواج آهسته تر مغزی تولید می کنند. این حالت در فرد نرمال هنگام خواب یا خیالپردازی اتفاق می افتد. این شکل از فعالیت مغزی باعث ایجاد مشکل در حفظ تمرکز می شود.
در نوروفیدبک امواج مغزی توسط الکترودی که روی سر قرار میگیرد دریافت شده و به دستگاه منتقل می شود. فرد جلوی کامپیوتر نشسته و سعی می کند یک بازی ساده را بدون استفاده از دست هدایت کند. بدین ترتیب در صورتی که الگوی موج مغزی فرد مناسب باشد بازی پیش میرود (مثلا قایق حرکت می کند) که پیش رفتن بازی به منزله ارائه پاداش به الگوی مناسب تولید شده است. در صورتی که الگوی امواج مغزی از حالت مناسب خارج شود قایق می ایستد.
هنگامی که کودک به جمع آوری امتیاز یا پاداش علاقمند شده و برای کسب آن دست به رقابت می زند, بدست آوردن امتیاز نیز تبدیل به یک تقویت کننده ثانویه می شود و این امر انگیزش را بالا می برد.
فواید نوروفیدبک ناشی از بهبود عملکرد مغز است. نوروفیدبک مانند ورزش کردن است. هرچه بیشتر ورزش کنیم بیشتر سود می بریم؛ ورزش عضلات مارا قوی می کند و سیستم سیستم قلبی عروقی را تنظیم میکند. نوروفیدبک هم با دادن تمرین به مغز, عملکرد کلی آن را بهبود بخشیده و این بهبودی به کل فعالیت های مغزی مثل کارکرد حافظه، توجه و یادگیری منتقل می شود. بدین ترتیب وقتی به مغز اطلاعاتی در مورد خودش و نحوه کارکردش داده می شود توانایی بسیار زیادی برای تغییر کردن پیدا می کند. نوروفیدبک این اطلاعات را خیلی سریع برای مغز فراهم می کند و مغز هم فورا می تواند پاسخ دهد و تغییرات لازمه را در خود به وجود آورد و ما می توانیم این تغییرات را از طریق EEG (نوار مغزی) مشاهده کنیم. تغییرات به وجود آمده در EEG بازتاب مستقیم تغییرات صورت گرفته در دستگاه عصبی و مغز است. این تغییرات باعث بهبود مشکلات مراجع می شود.

منبع : برگرفته از کتاب ارزیابی تشخیص و درمان کودکان بیش فعال هست نوشته #دکتر رستمی و #حشمتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*