۱_ ایجاد انگیزه
انگیزه شرط اول یادگیری محسوب میشود . متداول ترین شیوه برای ایجاد انگیزه جالب نمودن موضوع برای کودک و یا ایجاد سوال برای کودک و یا انجام فعالیت از طریق بازی میباشد
۲_ شناخت توانایی ها و ناتوانایی های کودک
توجه به این نکته سبب موفقیت کودک در یادگیری میشود که منجربه ایجاد اعتماد به نفس در کودک شده و انگیزه ای قوی در کودک برای یادگیری بیشتر میکند
۳_ توجه به علائق کودک
تنظیم برنامه های اموزشی بر پایه خواسته های کودک موفقیت برنامه درمانی را تضمین میکند
۴_ رعایت سلسله مراتب یادگیری
بدیهی است لازمه یادگیری هر موضوع، مفهوم یا مهارتی، داشتن زمینه و بعبارت دقیقتر، یادگیری پیش نیازهای آن موضوع یا مفهوم یا مهارت میباشد
۵_ حذف محرک های زائد از موقعیت یادگیری
غالبا دامنه توجه کودکان محدود میباشد و برای پیشگیری از وقوع این امر ضروری است محیط آموزش بسیار ساده و به دور از وسایل اضافی باشد
۶_ طولانی نبودن مدت زمان اموزش
طول مدت اوزش باید با میزان ستگی پذیری کودک تناسب داشته باشد
۷_ کودک را با تکرار و تمرین زیاد خسته نکنیم
تکرار یک موضوع باید به طریقی متنوع ولی مستمر و منظم انجام گیرد یعنی یک موضوع باید با استفاده از روشها و شیوه های مختلف با کودک تمرین شود
۸_ تقویت توجه و تمرکز
از مهمترین ارکان در امر اموزش میباشد ۸
۹_ از آموزش غیر مستقیم ( بویژه در اموزش رفتارهای صحیح) استفاده کنید
کودک را در معرض مشاهده رفتارهایی که میخواهید او یاد بگیرد قرار دهید تا تقلید انجام شود
۱۰_ در آموزش به کودکان صبور باشید
شتاب و عجله در یادگیری را کنار بگذارید زیرا ممکن است نتیجه معکوس عاید شود
۱۱_ انتظار پیشرفت از کودک باید متناسب با توانایی های او باشد
۱۲_ در انجام فعالیت ها کمتر به کودک کمک کنید
۱۳_ تعمیم
موفقیت در اموزش بستگی به میزان استاده از اموخته های کودک در خارج از موقعیت های اموزشی دارد
المیرا ساعد پازوکی
کارشناس ارشد کاردرمانی