قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
لکنت زبان چیست؟ علائم و نشانه های آن چیست؟
2020-04-15
عوامل بروز شکاف لب و کام در کودکان
2020-11-18

تشخیص و درمان لکنت زبان

چگونه لکنت زبان تشخیص داده می شود ؟

شناسایی لکنت در گفتار فرد یک کار آسان به نظر می رسد. ناروانی ها اغلب “آشکارا” ارتباطات فرد را مختل می کنند. مخاطبین معمولا لکنت زبان فرد را متوجه می شوند. در عین حال، لکنت زبان می تواند بیشتر از “گفتار قابل مشاهده یک فرد” را تحت تاثیر قرار دهد. تشخیص برخی مشخصات لکنت گفتار برای شنوندگان به این آسانی نیست. در نتیجه، تشخیص لکنت زبان نیاز به مهارت های یک آسیب شناس گفتار و زبان دارد. ( SLP ) .

در طول یک ارزیابی ،آسیب شناس گفتار و زبان تعداد انواع ناروانی هایی که فرد تولید می کند را در موقعیت های مختلف می سنجد و یادداشت می کند. آسیب شناس گفتارو زبان همچنین راههایی که فرد نسبت به ناروانی گفتار خود واکنش نشان می دهد یا با آن برخورد می کند را تعیین می کند. گفتار درمان همچنین اطلاعاتی در مورد عواملی مانند اذیت کردن که ممکن است مشکل را بدتر کنند جمع آوری می کند. انواع ارزیابی های دیگر (به عنوان مثال ، سرعت گفتار، مهارت های زبانی ) ممکن است بسته به سن شخص و تاریخچه ی وی انجام بگیرند. سپس این اطلاعات برای تعیین اینکه آیا در فرد اختلال روانی گفتار وجود دارد یا نه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. اگر چنین است، اینکه تاثیر آن بر توانایی انجام و شرکت در فعالیت های روزانه ی فرد تا چه حد است تعیین می شود.

برای کودکان خردسال، پیش بینی اینکه آیا لکنت ادامه خواهد یافت یا نه بسیار مهم است. ارزیابی متشکل است از یک سری از آزمایشات، مشاهدات و مصاحبه های طراحی شده به منظور برآورد خطر ادامه ی لکنت در کودک. هر چند در میان آسیب شناسان گفتار و زبان بر سر اینکه کدام مورد خطر بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد اختلاف نظر وجود دارد، عواملی که توسط بسیاری از متخصصان اشاره شده اند عبارتند از:

یک سابقه خانوادگی از لکنت زبان

لکنت زبانی که برای ۶ ماه یا بیشتر ادامه داشته است

وجود سایر اختلالات گفتار و زبان

ترس قوی و یا نگرانی در مورد لکنت زبان در بخشی از کودک و یا خانواده

عامل واحدی برای پیش بینی اینکه آیا یک کودک به لکنت ادامه خواهد داد یا نه وجود ندارد. ترکیبی از این عوامل می تواند به آسیب شناس گفتار و زبان کمک کند تا در مورد نیاز به درمان تصمیم بگیرد.

برای کودکان بزرگتر و بزرگسالان ، این سوال که آیا لکنت زبان ادامه پیدا می کند یا نه کمتر اهمیت دارد، چرا که لکنت زبان به حد کافی ادامه داشته است تا حد اقل به یک مشکل در زندگی روزانه فرد تبدیل شود. برای این افراد، یک ارزیابی شامل آزمون، مشاهده و مصاحبه است که برای ارزیابی شدت کلی از اختلال طراحی شده اند. علاوه بر این، تاثیر این اختلال بر توانایی فرد برای برقراری ارتباط و مشارکت مناسب در فعالیت های روزانه مورد بررسی است. سپس اطلاعات حاصل از بررسی به منظور تشکیل یک برنامه درمانی خاص، مورد استفاده قرار گیرد. این برنامه ی درمانی برای:

کمک به فرد در جهت صحبت روان تر،

برقراری ارتباط موثر تر، و

مشارکت کامل در فعالیت های زندگی است.

چه درمان های برای لکنت زبان وجود دارد؟

بیشتر برنامه های درمانی، برای افرادی که لکنت دارند، برنامه های “رفتاری” هستند. آنها برای آموزش مهارت های خاص شخص و یا رفتارهایی که منجر به بهبود ارتباطات شفاهی فرد می شوند، طراحی شده اند. به عنوان مثال، بسیاری از گفتاردرمان به افراد دارای لکنت راه هایی جهت کنترل و یا یا نظارت بر سرعت گفتار آموزش می دهند. علاوه بر این، افراد ممکن است یاد بگیرند کلماتشان را کمی آهسته تر، با سرعت کمتر و با شیوه ای با شدت فیزیکی کمتر بگویند. آنها همچنین ممکن است یاد بگیرند چگونه بر تنفس خود کنترل و نظارت داشته باشند. بعد از یادگیری کنترل طرز گفتار، مردم اغلب با گفتار روان، با سرعت کندتر از گفتار معمولی تمرین می کنند، همچنین از عبارات و جملات کوتاه استفاده می کنند. با گذشت زمان، افراد را به تولید گفتار آرام با سرعت سریع تر، در جملات بلندتر، و در شرایط چالش انگیز آموزش می دهند.تا گفتار روان و طبیعی را یاد بگیرند. ” پیگیری درمانی” و یا ” نگهداری ” جلسه پس از اتمام مداخله ی درمانی رسمی برای جلوگیری از بازگشت علائم لازم است.

3 دیدگاه ها

  1. مرتضی گفت:

    سلام.خسته نباشید،بنده ۲۷ساله هستم و کارمندم، بعضی وقتا نمیتونم کلمات رو قشنگ تلفظ کنم و بخاطر همین کمتر صحبت میکنم.شغلم طوریه ک بیشتر با مردم سر و کار دارم.خاستم بدونم این لکنت در این سن قابل درمانه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*